torsdag 14 maj 2015

Väska i flerfärgsstickning med lyfta maskor


Jag blev överlycklig när jag hittade boken "Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor". Nu slipper jag flera färgbyten på ett varv och dessutom trassel med alla garnnystan. Med den här tekniken stickar man med en färg i taget och lyfter samtidigt maskor . Man blir verkligen överraskad när man provat. 
  

Jag fastnade direkt för ett rutmönster kallat "Plädruta" och i boken fanns dessutom en beskrivning på en väska stickad i samma mönster. Min väska är stickat i dubbelt bomullsgarn men den går också utmärkt att sticka i ullgarn. Framstycket har plädrutor och bakstycket är enfärgat och eget påhitt.


Bakstycket (som kan bli framsida om man vill variera) har jag stickat med rutor i slätstickning och mosstickning i samma storlek som rutorna på framstycket. Axelrem,sidstycken och botten är stickade i ett o samma stycke. Det är viktigt att fodra väskan för annars töjer den sig lätt och förlorar formen. 

3 kommentarer:

  1. Flott veske, men den så litt avansert ut. Er selv veldig glad i strikkede og heklede vesker. Har laget noen av dem selv. Ser ikke så mange som har sånne vesker, og desto kjekkere å eie en :)
    Hilsen fra Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette. Ser mer avancerat ut än det är! Jättelätt att göra!

      Radera
  2. Å jättefin! Måste nog ta och göra mig en väska en vacker dag :)
    // Maria

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...