lördag 28 februari 2015

Barntröja virkad allt i ett


Hela tröjan virkas i ett stycke. Man börjar nertill på bakstycket och därefter ärmar och framstycke. På så sätt slipper man axelsömmar och behöver endast sy två sidsömmar (med ärmar). Beskrivningen finns i boken "Stora boken om att sticka och virka" (ICA förlaget 1981). En bok jag tror ganska många har i sin bokhylla. Annars har jag sett att man kan köpa den på Tradera. Ränderna är en egen komposition virkat med halvstolpar med nedtag mellan föregående varvs halvstolpar.

 Jag har även tidigare stickat två plagg i ett stycke. En baby kofta och en flickkappa. Jag gillar verkligen det  enkla med allt i ett!

5 kommentarer:

  1. Vi är inne på samma tema du och jag :) Rosa och små tröjor. Din var verkligen jättefin, gillar dina färgval.
    Trevlig helg.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så fin - och smidigt! Minns att jag gjorde en sådan variant till sonen när han var bebis.

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig och fin tröja!!!

    SvaraRadera
  4. Skulle så gärna vilja ha mönstret. Kan man få det?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...